فهرست مطالب:
فهرست مطالب :
شش درجه جدایی نام نظریهای است که میگوید که هر دو شخص دلخواه بر روی کره زمین با ۶ واسطه یا کمتر به هم مربوط میشوند. این نظریه، مقدمه نظریه دیگری به نام دنیای کوچک است.
در سال ۱۹۲۹ یک نویسنده مجارستانی به نام فریگیس کارینتی در یکی از داستانهای کوتاه خود به نام زنجیرها (Chains) مفهوم فاصله اجتماعی را مطرح میکند که بعدها به عنوان نظریه شش درجه جدایی شناخته شد.
مفهوم نظریه
اساسیترین نظریه به شبکههای اجتماعی نظریه شش درجه جدایی است. ایده کارینتی، براساس نظریه گراف بود. نظریه گراف شاخهای از ریاضیات است که درباره گرافها بحث میکند. اگر افراد و ارتباطها را مانند یک گراف فرض کنیم، با پیشرفت فناوری، به چگالی این گراف افزوده میشود. این نظریه را بعدها شش درجه جدایی نامیدند. هر چند انسانها از نظر فیزیکی با هم فاصله زیادی داشته باشند، اما شبکههای اجتماعی، این فاصلهها را از میان برخواهند داشت. دو نفر در دو گوشه متفاوت از جهان حداکثر از طریق ۶ نفر به هم مرتبط هستند.
نقل قول از کتاب زنجیرها
برای نشان دادن اینکه امروزه انسانها بیش از همیشه به یکدیگر نزدیک هستند، یک نفر از اعضای گروه پیشنهادی را ارائه کرد. او گفت که یک نفر را در میان تمامی ساکنان کره زمین در نظر بگیرید. حال شما از میان پنج آشنایی که یکی از آنها را شخصاً میشناسید، میتوانید به شخص مورد نظر متصل شوید.
کتاب متصل اثر نیکلاس کریستاکیس و فاولر که در سال ۲۰۱۱ نوشته شدهاست توضیح میدهد که چگونه دوستِ دوستِ دوست شما، بر هر آنچه که شما احساس میکنید، فکر میکنید و عمل میکنید، تأثیر میگذارد. در این کتاب، مفهوم سامانه پیچیده نشان داده میشود و اینکه چقدر ارتباط انسانها از طریق فناوری به کوچکتر شدن جهان منتج میشود.
آزمایش دنیای کوچک
کشف مجدد ایده کارینتی دههها بعد شروع شد. عدد جادویی پنج را میلگرام از کارینتی گرفت. در سال ۱۹۶۷ یک جامعهشناس آمریکایی به نام استنلی میلگرام راهی برای آزمایش این فرضیه یافت. او این نظریه را، مسئله دنیای کوچک نامید و برای اثبات آن دست به آزمایشی زد. سناریوی آزمایش میلگرام از این قرار بود که، تعداد بسیار زیادی نامه را میان افراد مختلف دو شهر که فاصله زیادی از یکدیگر داشتند پخش کرد و از آنها خواست که نامهها را به دست فرد معینی برسانند. معیار انتخاب افراد کاملاً تصادفی بود و اکثر آنها یکدیگر را نمیشناختند. هر فرد فقط باید سعی میکرد که نامه را به کسی بدهد که فکر میکرد بهتر میتواند آن را به مقصد مورد نظر برساند. نتیجه نهایی که از این آزمایش به دست آمد بسیار جالب بود، تقریباً مسیری که هر نامه طی کرده بود با میانگین طول ۵/۵ به مقصد رسیده بود، به عبارت دیگر فقط پنج نفر بین هر دو فرد قرار داشتند که همان طول شش میشد. میلگرام، نتیجه تحقیق و کار خود را تحت مقالهای با عنوان آزمایش دنیای کوچک در مجله روانشناسی روز به چاپ رساند که بسیار مورد توجه واقع شد. بعدها با ظهور فناوریهای نوین ارتباطی دونکن وات از دانشگاه کلمبیا آزمایش میلگرام را در فضای اینترنت و به وسیله فرستادن ایمیل تکرار کرد و به همان نتایج رسید.
بنابر گزارش فیسبوک در فوریه سال ۲۰۱۶، برای ۱٫۶ میلیارد نفر (حدود ۲۲ درصد جمعیت جهان)، برای میزان درجه جدایی نتایج زیر به دست آمدهاست
سال ۲۰۰۸–۵٫۲۸
سال ۲۰۱۱–۴٫۷۴
سال ۲۰۱۶–۴٫۵۷
ادعایی که همینک در جهان مطرح است درجه جدایی 2 می باشد. نظر شما چیست؟
با این توضیحات و تشریح نظریه شش جدایی و دنیای کوچک، اهمیت شبکه سازی در دنیای امروز بیش از پیش مشخص میگردد.
چه چیزی افراد موفق را از بقیه افراد جدا می کند؟ شبکه سازی
شبکه سازی:
شبکهسازی یا نتورکینگ (Networking) ایجاد و پرورندان یک رابطه طولانیمدت و سودمند دوطرفه با افرادی است که در موقعیتهایی مانند یک مهمانی کوچک، یک کافه، و یا یک کنفرانس کاری ملاقاتشان کردهاید.
ایجاد ساختاری از ارتباطات شخصی برای ارائه، پشتیبانی، بازخورد و تامین منابع مورد نیاز برای انجام کارها.
با این حال بسیاری از افراد از ایجاد شبکه اجتناب می کنند. برخی فکر می کنند که برای آن وقت ندارند. دیگران آن را به عنوان کاری سطح پایین تحقیر می کنند. برای موفقیت ساخت سه نوع شبکه توصیه می شود:
شبکه سازی شخصی: دوستان، آشنایان و خویشاوندان شما که می توانند در پیشرفت شخصی به شما کمک کنند.
شبکه سازی عملیاتی : افرادی که برای انجام وظایف محوله و فعالیتهای کاری و پروژه های خود به آنها نیاز دارید.
شبکه سازی استراتژیک : افرادی خارج از کنترل شما که شما را قادر می سازند به اهداف کلیدی خود برسید.
رهبران فکری باید هر سه نوع شبکه را در اختیار داشته باشند، نه فقط یک یا دو. بیایید نگاهی به هر یک از این شبکه ها بیاندازیم.
نوع شبکه | هدف این شبکه این است که… | اگر میخواهید اعضای شبکه را پیدا کنید، سعی کنید… |
---|---|---|
شبکه شخصی | تبادل اطلاعات ؛ توسعه مهارت های حرفه ای، کاریابی | شرکت در گروه های فارغ التحصیلان، باشگاه ها، انجمن های حرفه ای و جوامع شخصی. |
شبکه عملیاتی | بکار گرفتن بهترین نیروها برای انجام بهتر کارها و پروژه ها | شناسایی افراد و کارشناسان که می توانند در پروژه مشارکت کنند. |
شبکه استراتژیک | اولویت ها و چالش های آینده را مشخص کنید؛ حمایت ذینفعان را دریافت کنید. | شناسایی روابط افقی و عمودی با سایر مدیران واحدهای عملکردی و تجاری ( افرادی که خارج از کنترل آنی شما هستند) که می توانند به شما کمک کنند تا به اهداف استراتژیک خود برسید. |
شبکهسازی شخصی یا به انگلیسی Personal Networking به مجموعهای از روابط شخصی و ارتباطات اجتماعی یک فرد در جامعه گفته میشود. این روابط شامل دوستان، همکاران، آشنایان، اعضای خانواده و سایر افرادی هستند که با آنها در ارتباط هستیم.
شبکه سازی شخصی به فرد کمک میکند تا با افراد جدید آشنا شود، روابط قویتری با دوستان و همکاران خود برقرار کند و در نهایت به بدست آوردن فرصتهای شغلی و تحصیلی بهتر کمک میکند. در واقع، شبکه سازی شخصی یک ابزار قدرتمند برای پیشرفت شغلی و شخصی است.
برای ایجاد یک شبکه سازی شخصی قوی، باید با افرادی که قبلاً با آنها در ارتباط بودهایم، تماس بگیریم و با آنها در ارتباط بمانیم. همچنین، باید به برقراری روابط با افراد جدید و گسترش شبکه خود اهمیت بدهیم. اما باید توجه داشت که شبکه سازی شخصی نیازمند زمان، تلاش و پیوستگی است و نمیتوان آن را به سرعت و یکباره انجام داد.
شبکه سازی شخصی امروزه به عنوان یکی از مهمترین استراتژی های موفقیت در حوزه های شغلی، کسب و کار و حتی زندگی شخصی شناخته شده است. این استراتژی به شما کمک میکند تا روابط قویتری با افرادی که در حیطه کاری شما فعالیت میکنند، برقرار کنید و بتوانید از فرصتهای شغلی و تحصیلی بیشتری بهرهمند شوید.
در شبکه سازی شخصی، مهمترین عامل، ارتباطات انسانی است. برای این که بتوانید یک شبکه سازی شخصی قوی داشته باشید، باید با افراد مختلف در ارتباط باشید و روابط قویتری با آنها برقرار کنید. این شامل ارتباط با دوستان، همکاران، اساتید، مشتریان، مدیران شرکتها و سایر افرادی است که به هر دلیلی میتوانند در پیشرفت شما کمک کنند.
علاوه بر ارتباطات انسانی، شبکه سازی شخصی به شما کمک میکند تا اطلاعات و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید و به عنوان یک متخصص در حوزهی خود شناخته شوید. در واقع، با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود با دیگران، میتوانید در بین افراد دیگر شناخته شوید و روابطی قویتری برقرار کنید.
به طور کلی، شبکه سازی شخصی یک فرایند پیوسته و مداوم است که برای پیشرفت در حوزه های مختلف به آن نیاز داریم. برای ایجاد یک شبکه سازی شخصی موفق، باید بر روابط انسانی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجربیات، و بهبود مهارت های ارتباطی خود تمرکز کنیم.
همه مدیران باید با افرادی که می توانند به آنها در انجام کارهایشان کمک کنند، روابط کاری خوبی ایجاد کنند. تعداد و گستردگی افراد درگیر می تواند موثر باشد . چنین شبکه های عملیاتی نه تنها شامل افراد زیردست و مافوق، بلکه همتایان در یک حوزه عملیاتی و دیگر متخصصین و کارشناسان و همچنین افراد کلیدی مانند تامین کنندگان و توزیع کنندگان هستند.
شبکههای عملیاتی برای انجام وظایف محوله و امور کاری به طور مؤثرتری طراحی می شوند. این شامل ایجاد روابط قوی تر با همکارانی است که عضویت آنها در شبکه مشخص است. یک تعریف خوب از شبکه عملیاتی به شما ارائه می دهیم: “یا برای انجام کارها ضروری هستید و به انجام آن کمک می کنید، یا نیستید.” یعنی هرکسی که این معیار را داشته باشد باید بخشی از شبکه عملیاتی شما محسوب شود.
بنابراین، اکنون دو پایگاه شبکه تحت پوشش دارید. حداقل می دانید که چگونه شکاف های موجود در شبکه شخصی و عملیاتی خود را شناسایی کنید. شبکه شخصی شما دسترسی به منابع خارجی و ارجاعات را فراهم می کند. شبکه عملیاتی شما به شما کمک می کند تا کارهایتان را انجام دهید. اما وقتی یک مدیر به سمت نقش رهبری می رود، شبکه او باید خود را به سمت بیرون و آینده تغییر دهد. این نقشی است که شبکه های استراتژیک ایفا می کنند.
“ایجاد شخصیت موفقیت آمیز رهبری مستلزم تغییر از محدوده یک شبکه عملیاتی به سمت شبکه استراتژیک است. رهبران فکری و لیدرها باید بپذیرند که شبکهسازی یکی از مهمترین الزامات نقشهای رهبری جدید آنها است و به تخصیص زمان و تلاش کافی برای دیدن نتیجه آن ادامه دهند .
در حالی که یک شبکه عملیاتی تمرکز نسبتاً محدودی دارد و حول اهداف خاص شکل گرفته است، یک شبکه استراتژیک لزوماً شامل پیوندهای افقی و عمودی با ذینفعان داخل و خارج کسب و کار است. شبکه استراتژیک توانایی جمع آوری اطلاعات، پشتیبانی و انتقال منابع از یک بخش به بخش دیگر را دارد. اساس این است که رهبران مؤثر برای انجام کارها به شدت به دیگران وابسته هستند. طنز اینجاست که افراد در شبکه استراتژیک شما، افرادی هستند که معمولا خارج از کنترل فوری شما هستند. انتقال از یک شبکه عملیاتی به یک شبکه استراتژیک اغلب دشوار است، ساخت شبکهسازی استراتژیک به زمان نیاز دارد و اغلب بدون مزایای فوری یا آشکار.
در اینجا لیستی از هشت تکنیک رایج شبکه سازی که ممکن است به کار ببرید آورده شده است:
گروه های شبکه ای به اعضای بسیاری از صنایع و حرفه ها کمک می کنند تا با یکدیگر ملاقات کرده و اطلاعات مفیدی را مبادله کنند. این گروه ها ممکن است فعالیت های برنامه ریزی شده خاصی برای هر جلسه داشته باشند، یا ممکن است به اعضا اجازه دهند تا محتوای جلسات را از قبل مشخص کنند. گروه های شبکه ای اغلب به صورت هفتگی، دو هفته ای یا ماهانه با یکدیگر ملاقات می کنند.
پیوستن به این گروهها یک استراتژی شبکهسازی مؤثر است زیرا به شما امکان میدهد با متخصصان دیگر در محیطی ملاقات کنید که باعث ایجاد روابط با افراد جدید میشود.
بسیاری از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ابزارهایی را در اختیار متخصصان قرار میدهند که میتواند به آنها کمک کند تا با اعضای جامعه خود و سایر متخصصان در صنعت خود ارتباط برقرار کنند. برخی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور خاص برای ارتباطات مرتبط با کار هستند و بسیاری از متخصصان معمولاً از آنها برای مدیریت روابط شبکه ای، بحث در مورد تجربه کاری خود و یافتن موقعیت های جدید استفاده می کنند.
پیوستن به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا با اعضای سازمان خود ارتباط برقرار کنید و با اعضای سازمانهایی که در طول زندگی حرفهای خود برای آنها کار کردهاید در ارتباط باشید. این به شما این امکان را میدهد که بتوانید مرجعی برای دیگران تهیه کنید یا به راحتی از همکاران قبلی درخواست رفرنس کنید.
پایگاه داده مخاطبین حرفه ای فهرستی از نام ها، ایمیل ها، شماره تلفن ها و سایر اطلاعات شخصی افرادی است که در یک محیط حرفه ای ملاقات کرده اید. اینها ممکن است اعضای سازمان شما، اعضای سازمان های شریک، مدیران استخدامی که با شما مصاحبه کرده اند، مدیران قبلی و همکاران یا اعضای گروه های شبکه ای باشند.
ایجاد این پایگاههای اطلاعاتی ممکن است به شما کمک کند هنگام جستجوی مشاوره حرفهای، درخواست برای موقعیتهای جدید و دریافت مراجع، اطلاعات تماس افراد خاصی را به دست آورید. به عنوان مثال، اگر شخصی در شبکه شما حرفه ای خاص را می شناسد که می خواهید با او ملاقات کنید، دسترسی به اطلاعات مخاطب شما می تواند این روند را آسان تر کند.
بسیاری از صنایع دارای گروه هایی هستند که افراد حرفه ای می توانند به آنها بپیوندند تا با اعضای سازمان های دیگر در صنعت خود شبکه سازی کنند. این میتواند مشارکتها را در این زمینه تسهیل کند، به اعضا اجازه دهد تا استراتژیهای صنعت را به اشتراک بگذارند و به کارکنان سازمانهای رقیب کمک کند تا روابط مثبتی با یکدیگر برقرار کنند. اعضای چنین گروههایی معمولاً علایق و مسئولیتهای مشترکی دارند زیرا سازمانهای آنها محصولات یا خدمات را در همان بازار به فروش میرسانند، بنابراین این نوع روابط میتوانند مزایای زیادی در رابطه با رشد شغلی و توسعه مهارتها ارائه دهند.
همایش ها و کنفرانس ها اغلب در طول سال برگزار می شوند و فرصت هایی را برای متخصصان در همان صنعت فراهم می کنند تا در گفتگوها شرکت کنند، ارتباط برقرار کنند و در فعالیت ها شرکت کنند. این می تواند منجر به پروژه های جدید و مشارکت بین اعضای سازمان های مختلف شود.
به عنوان مثال، یک کنفرانس علوم جوی ممکن است هر ساله در یک شهر بزرگ برگزار شود تا به دانشمندان این فرصت را بدهد تا کارهای آزمایشگاهی خود را به اشتراک بگذارند و در مورد موضوعات مهم تحقیقات جوی بحث کنند. یک دانشمند در این همایش ممکن است در مورد چگونگی ارتباط تحقیقات خود با دیگران بیاموزد و در شکل گیری یک رابطه شبکه ای، ممکن است بعد از کنفرانس به بحث درباره کار خود ادامه دهد و در نهایت راهی برای همکاری پیدا کند.
ارسال ایمیل یک راه موثر برای برقراری ارتباط، بررسی واکنش افراد یا برقراری ارتباط یکسان با چندین نفر به طور همزمان است. هنگامی که برای افراد در شبکه خود ایمیل می فرستید، پرسیدن سؤالاتی در مورد فعالیت های کاری اخیر آنها و به اشتراک گذاشتن فعالیت های خود می تواند به حفظ یک رابطه مثبت کمک کند. هنگام ارسال ایمیل به چندین نفر به طور همزمان، ممکن است به دنبال مشاوره باشید، در یک نظرسنجی شرکت کنید یا درباره ایجاد یک جلسه پرس و جو کنید.
بازدید از نمایشگاههایی که هرساله در حوزه تخصصی شما برگزار می شود بسیار مهم است. اصولا نمایشگاه بهترین مکان برای تجمع بزرگان حوزه کاری شما است و شما میتوانید با شرکت در این نمایشگاهها چه به عنوان غرفه دار و یا به عنوان بازدید کننده با رقبا همکاران حوزه خودتان آشنا شوید.
هنگام ایجاد و حفظ ارتباطات شبکه، ارائه کمک راهی موثر برای ایجاد روابط قوی تر است. نوع کمکی که ارائه می کنید ممکن است شامل ارائه مشاوره حرفه ای، ایفای نقش به عنوان مرجع، تسهیل یک معرفی حرفه ای، کمک به یک پروژه یا پیوستن به هیئت مشاوران یا مدیران باشد.
این فعالیت ها برای افراد دیگر ارزش ایجاد می کند که می تواند تأثیر مثبتی بر شما داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در یک کنفرانس صنعتی شرکت میکنید، میتوانید با معرفی یک همکار و فرد مشابهی که در زمان حضور در همایش ملاقات کردهاید، به شما کمک کند. علاوه بر این، ارائه کمک به دیگران ممکن است به شما این امکان را بدهد که در صورت نیاز راحتتر درخواست کمک کنید.
در اینجا چندین دلیل برای اهمیت ایجاد یک شبکه وجود دارد:
مهم نیست در چه صنعتی هستید، شبکه سازی برای موفقیت شما بسیار مهم است. هرچه افراد بیشتری را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید، فرصت های بیشتری در حرفه خود خواهید داشت. با این حال، شبکه سازی اغلب مانند یک شغل تمام وقت به نظر می رسد.
اگر مایلید روی پرسونال برندینگ کار کنید قطعا شبکه سازی یکی از الزامات شما خواهد بود
نکته اخر و مهم این است که شبکه بایستی در خدمت شما باشد نه اینکه شما در خدمت شبکه ساخته شده توسط خودتان.
شرایط برگزاری دوره:
مدت زمان آموزش: ۱۴ ساعت
تاریخ شروع دوره: هفته آخر شهریور ماه
هزینه دوره: 1290000 تومان
هزینه با تخفیف: 900000 تومان
مکان برگزاری: اصفهان، خیابان ۲۲ بهمن، مجموعه اداری غدیر، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، آژانس دیجیتال مارکتینگ DMplus
برای اشتراک اطلاعات و تعاملات، گروه واتساپی دارد.
ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان
امروزه اینستاگرام به یک محل خوب برای کسب درآمد تبدیل شده است و کسانی که اطلاعات به روزی در زمینه تکنولوژی دارند، به راحتی میتوانند از این روش کسب درآمد از اینستاگرام، استفاده کنند. همانطور که میدانید، بیشتر کسب و کارهای اینستاگرامی یا پیجهای بلاگری به دنبال پیشرفت در اینستاگرام هستند ولی راه و روش آن را بلد نبوده و یا زمان کافی برای حضور در اینستاگرام ندارند. خب از آنجایی که مدیریت پیج اینستاگرامی یک کار تخصصی است، بنابراین اغلب کسب و کارها به دنبال یک متخصص در زمینه اینستاگرام هستند که عموما با اسم ادمین اینستاگرام شناخته میشود. امروزه بسیاری از افراد دوست دارند تا در این زمینه فعالیت کنند و به درآمد برسند؛ بنابراین این سوال برایشان پیش میآید که چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟
_ با آموزش از یک متخصص باتجربه، به گونهای که هم تخصص را فراگیرید هم درگیر آزمون و خطاهای تجربی نشوید.
توجه داشته باشید که مسیر شما برای کسب درآمد از شغل ادمینی، از آموزش میگذرد.
ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان
امروزه اینستاگرام به یک محل خوب برای کسب درآمد تبدیل شده است و کسانی که اطلاعات به روزی در زمینه تکنولوژی دارند، به راحتی میتوانند از این روش کسب درآمد از اینستاگرام، استفاده کنند. همانطور که میدانید، بیشتر کسب و کارهای اینستاگرامی یا پیجهای بلاگری به دنبال پیشرفت در اینستاگرام هستند ولی راه و روش آن را بلد نبوده و یا زمان کافی برای حضور در اینستاگرام ندارند. خب از آنجایی که مدیریت پیج اینستاگرامی یک کار تخصصی است، بنابراین اغلب کسب و کارها به دنبال یک متخصص در زمینه اینستاگرام هستند که عموما با اسم ادمین اینستاگرام شناخته میشود. امروزه بسیاری از افراد دوست دارند تا در این زمینه فعالیت کنند و به درآمد برسند؛ بنابراین این سوال برایشان پیش میآید که چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟
_ با آموزش از یک متخصص باتجربه، به گونهای که هم تخصص را فراگیرید هم درگیر آزمون و خطاهای تجربی نشوید.
توجه داشته باشید که مسیر شما برای کسب درآمد از شغل ادمینی، از آموزش میگذرد.
جهت مشاوره در خصوص شبکه سازی ، فرم زیر را تکمیل فرمایید:
جهت دریافت مشاوره برای شروع شبکه سازی شخصی خود، لطفا فرم زیر را تکمیل فرمایید:
"(ضروری)" indicates required fields