تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

Market Research تحقیقات بازار

راهنمای کامل مطالعات بازار

بازاریابی بین‌المللی

فروش فراتر از مرزها

بازاریابی بین المللی International Marketing

فهرست مطالب:

  • تعریف تحقیقات بازار
  • تحقیقات بازار چیست؟
  • چرا تحقیقات بازار ؟
  • تحقیقات بازار اولیه
  • تحقیقات بازار ثانویه
  • انواع تحقیقات بازار
  • نحوه انجام و مراحل و فازهای تحقیقات بازار
  • قالبهای گزارش تحقیقات بازار
  • نتیجه گیری

راهنمای جامع تحقیقات بازار

Market Research تحقیقات بازار

راهنمای کامل مطالعات بازار

تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

فهرست مطالب :

  •  استراتژی قیمت گذاری محصول چیست؟
  • استراتژی های قیمت گذاری در مقابل مدل های قیمت گذاری
  • چرا تعیین قیمت مناسب مهم است؟
  • هزینه، حاشیه و نشانه گذاری
  • انواع استراتژی های قیمت گذاری محصول
  • قیمت گذاری بر اساس ارزش Value-based pricing
  • قیمت گذاری نفوذی Penetration pricing
  • قیمت گذاری اقتصادی   Economy pricing
  • قیمت گذاری پویا یا دینامیک Dynamic pricing
  • قیمت گذاری کاهشی Price skimming
  • قیمت گذاری انعطاف پذیر  Flexible pricing
  • قیمت‌گذاری رقابتی Competitive pricing
  • قیمت گذاری به اضافه هزینه  Cost-plus pricing
  • جدول مقایسه انواع استراتژی های قیمت گذاری محصول
  • پیدا کردن قیمت ایده آل محصول
  • پیدا کردن محدوده قیمت مناسب
  • 5 تکنیک قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • نتیجه گیری

راهنمای جامع تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

آیا می خواهید بدانید چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کرد؟ آیا می خواهید کشف کنید که چرا مشتریان شما محصولات شما را نمی خرند؟ آیا شما علاقه مند به راه اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند؟ برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرف کنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این داده ها را جمع آوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در کسب و کار شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ های مورد نیاز شماست. در این راهنمای جامع در مورد تحقیقات بازار، تعریف، مزایا، انواع تحقیقات بازار و نمونه هایی را خواهید یافت که به شما در درک این نوع تحقیقات کمک می کند.

تعریف تحقیقات بازار

اصطلاح تحقیقات بازار به فرآیند ارزیابی قابلیت دوام یک خدمت یا محصول جدید از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مشتریان بالقوه انجام می شود، اشاره دارد. این به یک شرکت اجازه می دهد تا بازار هدف خود را تعریف کند و نظرات و سایر بازخوردهای مصرف کنندگان را در مورد علاقه آنها به یک محصول یا خدمات دریافت کند.

تحقیقات بازار فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و مشتریان شما برای تأیید موفقیت یک محصول جدید، کمک به تیم شما در تکرار محصول موجود یا درک برند برای اطمینان از اینکه تیم شما به طور مؤثر ارزش شرکت شما را به طور مؤثر منتقل می‌کند، است.

تحقیقات ممکن است در داخل شرکت یا توسط شخص ثالثی که در تحقیقات بازار تخصص دارد انجام شود. این کار را می توان از طریق نظرسنجی و گروه های متمرکز، و یا روشهای دیگر انجام داد.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار می تواند به سوالات مختلفی در مورد وضعیت یک صنعت پاسخ دهد. محققان بازار چندین حوزه از بازار را بررسی می‌کنند و ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا تصویری دقیق از چشم‌انداز کسب‌وکار ترسیم شود.

با این حال، تحقیق در مورد این زمینه‌ها می‌تواند شما را نسبت به اینکه چه کسانی خریداران شما هستند آگاهتر کند و همچنین مشخص میکند چه ارزشی را ارائه دهید که هیچ کسب‌وکار دیگری در حال حاضر به آنها ارائه نمی‌دهد.

مطمئناً می توانید بر اساس تجربه خود در صنعت و مشتریان فعلی خود قضاوت درستی داشته باشید. با این حال، به خاطر داشته باشید که تحقیقات بازار مزایایی فراتر از این استراتژی ها را ارائه می دهد. دو چیز وجود دارد که باید در نظر گرفت:

  • رقبای شما هم دارای افراد با تجربه در صنعت و پایگاه مشتری هستند. این احتمال وجود دارد که منابع فعلی شما از بسیاری جهات با منابع رقبای شما برابر باشد. جستجوی حجم نمونه بزرگتر برای پاسخ می تواند مزیت بهتری را ارائه دهد.
  • مشتریان شما نگرش کل بازار را نشان نمی دهند. آنها نشان دهنده نگرش بخشی از بازار هستند که قبلاً به سمت برند شما کشیده شده اند.

بازار خدمات تحقیقات بازار به سرعت در حال رشد است، که نشان دهنده علاقه شدید به تحقیقات بازار با ورود به سال 2023 است. انتظار می رود این بازار از حدود 75 میلیارد دلار در سال 2021 به 90.79 میلیارد دلار در سال 2025 با نرخ رشد مرکب سالانه 5 درصد رشد کند.

نکات کلیدی

  • شرکت ها قبل از معرفی محصولات جدید تحقیقات بازار را انجام می دهند تا جذابیت آنها را برای مشتریان بالقوه تعیین کنند.
  • ابزارها شامل گروه های متمرکز، مصاحبه تلفنی و پرسشنامه و … است.
  • نتایج تحقیقات بازار، طراحی نهایی محصول را مشخص می کند و نحوه قرارگیری آن در بازار را مشخص می کند.
  • تحقیقات بازار معمولاً اطلاعات اولیه را که مستقیماً از مصرف کنندگان جمع آوری می شود و اطلاعات ثانویه که شامل داده های موجود از منابع خارجی است، ترکیب می کند.

چرا تحقیقات بازار انجام دهیم؟

تحقیقات بازار به شما این امکان را می دهد که خریدار خود را در جایی که هستند ملاقات کنید. همانطور که دنیای ما (چه دیجیتال و چه آنالوگ) بزرگتر می شود و توجه ما را بیشتر و بیشتر می طلبد، این امر بسیار ارزشمند است. با درک مشکلات، نکات دردناک و راه‌حل‌های مورد نظر خریدار، می‌توانید به درستی محصول یا خدمات خود را به گونه‌ای بسازید که به طور طبیعی برای آنها جذاب باشد. هنگامی که آماده گسترش کسب و کار خود شدید، می توانید از تحقیقات بازار نیز برای کمک به ایجاد استراتژی توسعه بازار استفاده کنید. تحقیقات بازار همچنین بینشی در مورد طیف وسیعی از چیزهایی که بر سود شما تأثیر می‌گذارند ارائه میکند، از جمله:

  • جایی که مخاطبان هدف و مشتریان فعلی شما تحقیقات محصول یا خدمات خود را انجام می دهند
  • مخاطبان هدف شما به کدام یک از رقبای شما برای اطلاعات، گزینه ها یا خرید نگاه می کنند
  • آنچه در صنعت شما و در چشم خریدار شما رواج دارد
  • چه کسانی بازار شما را تشکیل می دهند و چالش های آنها چیست
  • چه چیزی بر خرید و تبدیل در بین مخاطبان هدف شما تأثیر می گذارد
  • نگرش مصرف کننده در مورد یک موضوع خاص، چالش، محصول یا نام تجاری
  • این که آیا تقاضا برای ابتکارات تجاری که در آنها سرمایه گذاری می کنید وجود دارد
  • نیازهای مشتری بدون توجه یا برآورده نشده که می تواند به فرصت فروش تبدیل شود
  • نگرش در مورد قیمت گذاری برای یک محصول یا خدمات خاص

در نهایت، تحقیقات بازار به شما این امکان را می دهد که اطلاعاتی را از حجم نمونه بزرگتری از مخاطبان هدف خود به دست آورید و سوگیری ها و فرضیات را حذف کنید تا بتوانید به قلب نگرش های مصرف کننده برسید. در نتیجه، با دانستن تصویر بزرگتر می توانید تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.

همانطور که شروع به بررسی تحقیقات بازار خود می کنید، احتمالاً در مورد تحقیقات بازار اولیه و ثانویه خواهید شنید.

اگر با یک بازاریاب مواجه شدید که می‌خواهد انواع تحقیقات بازار شما را به‌عنوان اولیه یا ثانویه تعریف کند – یا اگر شما یکی از آنها هستید – اجازه دهید در ادامه به تعاریف این دو دسته بپردازیم. سپس، انواع مختلف تحقیقات بازار را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

تحقیقات بازار اولیه در مقابل تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

ماهیت تحقیقات بازار بسته به مطالعاتی که انجام می دهید و آنچه می خواهید در مورد صنعت خود بیاموزید، می تواند دو نوع باشد :کیفی یا کمی

تحقیقات کیفی به افکار عمومی مربوط می شود و به بررسی احساس بازار در مورد محصولات موجود در آن بازار می پردازد.

تحقیقات کمی با داده ها سروکار دارد و به دنبال روندهای مرتبط در اطلاعات جمع آوری شده از سوابق عمومی است.

دو نوع اصلی از تحقیقات بازار وجود دارد که کسب‌وکار شما می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات عملی در مورد محصولات خود انجام دهد، از جمله تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه. حالا بیایید به آن دو نوع بپردازیم.

تحقیقات بازار اولیه  Primary research

تحقیقات اولیه، جستجوی اطلاعات دست اول در مورد بازار شما و مشتریان درون بازار شما است. هنگام تقسیم بندی بازار و ایجاد شخصیت خریدار مفید است. تحقیقات اولیه بازار معمولاً در یکی از دو دسته قرار می گیرد: تحقیقات اکتشافی و تحقیقات خاص.

 

تحقیقات اولیه اکتشافی   Exploratory Primary Research

این نوع تحقیقات اولیه بازار کمتر به روندهای قابل اندازه گیری مشتری توجه دارد و بیشتر در مورد مشکلات بالقوه ای است که ارزش مقابله با آنها را به عنوان یک تیم دارد. معمولاً به عنوان اولین گام – قبل از انجام هر تحقیق خاصی – انجام می‌شود و ممکن است شامل مصاحبه‌های باز یا نظرسنجی با تعداد کمی از افراد باشد.

 

تحقیقات اولیه خاص  Specific Primary Research

تحقیقات بازار اولیه خاص اغلب به دنبال تحقیقات اکتشافی می‌آیند و برای بررسی مسائل یا فرصت‌هایی که کسب‌وکار قبلاً مهم تشخیص داده است، استفاده می‌شود. در تحقیقات خاص، کسب‌وکار می‌تواند بخش کوچک‌تر یا دقیق‌تری از مخاطبان خود را درنظر بگیرد و سؤالاتی را با هدف حل یک مشکل خاص بپرسد.

 

تحقیقات بازارثانویه Secondary research

تحقیقات ثانویه تمام داده‌ها و سوابق عمومی است که برای نتیجه‌گیری از آنها در اختیار دارید (به عنوان مثال گزارش‌های روند، آمار بازار، محتوای صنعت و داده‌های فروش که قبلاً در مورد کسب و کار خود دارید). تحقیقات ثانویه به ویژه برای تجزیه و تحلیل رقبای شما مفید است. بخش های اصلی تحقیقات بازار ثانویه شما شامل موارد زیر است:

منابع عمومی

این منابع اولین و در دسترس ترین لایه مطالب شما در هنگام انجام تحقیقات بازار ثانویه هستند. آنها اغلب رایگان هستند

آمار دولتی یکی از رایج ترین انواع منابع عمومی است.

منابع تجاری

این منابع اغلب به شکل گزارش‌های بازار ارائه می شوند که شامل بینش صنعت است و توسط آژانسهای تحقیقاتی گردآوری می شوند. معمولاً برای دانلود و به دست آوردن آنها باید هزینه پرداخت کنید.

منابع داخلی

منابع داخلی برای حمایت از تحقیقات بازار نسبت به آنچه که معمولاً دریافت می کنند، شایسته اعتبار بیشتری هستند. چرا؟ این اطلاعات بازاری است که سازمان شما از قبل دارد!

میانگین سود هر فروش، نرخ حفظ مشتری و سایر داده‌های تاریخی در مورد صحت حساب‌های قدیمی و جدید، همگی می‌توانند به شما در نتیجه‌گیری در مورد آنچه که خریداران شما ممکن است در حال حاضر بخواهند کمک کنند.

اکنون که این دسته‌بندی‌های کلی تحقیقات بازار را پوشش داده‌ایم، بیایید دقیق‌تر شویم و انواع مختلفی از تحقیقات بازار را که ممکن است انتخاب کنید بررسی کنیم.

تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

30 درصد تخفیف

برای دانش آموزان
بانوان خانه دار
دانشجویان

انواع تحقیقات بازار

اکنون که این دسته‌بندی‌های کلی تحقیقات بازار را پوشش داده‌ایم، بیایید دقیق‌تر شویم و انواع مختلفی از تحقیقات بازار را که ممکن است انتخاب کنید بررسی کنیم.

  1. مصاحبه ها  Interviews
  2. گروه های متمرکز Focus Groups
  3. تحقیق استفاده از محصول/خدمات Product/ Service Use Research
  4. تحقیق مبتنی بر مشاهده Observation-Based Research
  5. تحقیق پرسونای خریدار Buyer Persona Research
  6. تحقیق تقسیم بندی بازار Market Segmentation Research
  7. تحقیق قیمت گذاری Pricing Research
  8. تحقیق تحلیل رقابتی Competitive Analysis Research
  9. تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری Customer Satisfaction and Loyalty Research
  10. تحقیق آگاهی از برند Brand Awareness Research
  11. تحقیقات کمپین  Campaign Research  

 

1. مصاحبه

مصاحبه ها امکان گفتگوهای رو در رو (حضوری و مجازی) را فراهم می کند تا بتوانید جریان یا مکالمه ای طبیعی داشته باشید . مصاحبه شوندگان شما می توانند به سوالاتی در مورد خودشان پاسخ دهند تا به شما در طراحی پرسونای خریدار کمک کنند. این شخصیت‌های خریدار سن مشتری ایده‌آل، اندازه خانواده، بودجه، عنوان شغلی، چالش‌هایی که در محل کار با آن‌ها مواجه هستند و جنبه‌های مشابهی از سبک زندگی‌شان را توصیف می‌کنند. داشتن این پروفایل خریدار می تواند کل استراتژی بازاریابی شما را شکل دهد، از ویژگی هایی که به محصول خود اضافه می کنید تا محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید.

2. گروه های متمرکز

گروه های متمرکز تعداد انگشت شماری از افراد با دقت انتخاب شده را در اختیار شما قرار می دهند که می توانند محصول شما را آزمایش کنند، نسخه نمایشی را تماشا کنند، بازخورد ارائه دهند و/یا به سوالات خاصی پاسخ دهند.

این نوع تحقیقات بازار می‌تواند به شما ایده‌هایی برای تمایز محصول یا ویژگی‌های محصول شما بدهد که آن را در بازار منحصر به فرد می‌کند. در نظر بگیرید که در مورد خدمات ، سؤالات خود را از گروه تمرکز بپرسید (و نمونه هایی از آنها را به آنها نشان دهید) و در نهایت از بازخورد گروه برای بهبود این خدمات استفاده کنید.

 

3. تحقیق استفاده از محصول/خدمت

تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات بینشی در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما و ویژگی های خاص آن کالا ارائه می دهد. این نوع تحقیقات بازار همچنین به شما ایده ای از قابلیت استفاده محصول یا خدمات برای مخاطبان هدف شما می دهد.

 

4. تحقیقات مبتنی بر مشاهده

تحقیقات مبتنی بر مشاهده به شما این امکان را می‌دهد که بنشینید و راه‌هایی را ببینید که مخاطبان هدف شما از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند، چه چیزی از نظر UX خوب عمل می‌کند، به چه موانعی برخورد می‌کنند، و چه جنبه‌هایی از آن می‌تواند برای آنها آسان‌تر باشد.

5. تحقیقات پرسونای خریدار

تحقیقات شخصیت خریدار به شما نگاهی واقع بینانه می دهد که چه کسانی مخاطبان هدف شما را تشکیل می دهند، چالش های آنها چیست، چرا آنها محصول یا خدمات شما را می خواهند، چه چیزی از تجارت و برند شما نیاز دارند، و موارد دیگر.

6. تحقیقات تقسیم بندی بازار

تحقیقات تقسیم‌بندی بازار به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌های خاص و تعیین‌کننده به گروه‌ها (یا بخش‌های) مختلف دسته‌بندی کنید . از این طریق می‌توانید راه‌های مؤثری برای برآورده کردن نیازهای آن‌ها، درک نقاط درد و انتظارات آن‌ها، اطلاعات در مورد اهداف آن‌ها، و غیره بدست آورید.

7. تحقیق قیمت گذاری

تحقیقات قیمت‌گذاری به شما این ایده را می‌دهد که محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما با چه قیمتی به فروش می‌رسند، برای هر چیزی که می‌فروشید مخاطبان هدف شما انتظار دارند چقدر بپردازند – و یا مایل به پرداخت هستند – قیمت منصفانه‌ محصولتان چقدر است. همه این اطلاعات به شما کمک می کند تا استراتژی قیمت گذاری خود را تعریف کنید.

8. تجزیه و تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل های رقابتی ارزشمند هستند زیرا به شما درک عمیقی از رقابت در بازار و صنعت خود می دهند. شما می توانید در مورد آنچه در صنعت شما انجام می شود، مطلع شوید، مخاطبان هدف شما در حال حاضر در مورد محصولاتی مانند محصولات شما به دنبال چه چیزی هستند، باید در مورد کدام یک از رقبای خود تحقیق کنید تا از آنها عقب نمانید و یا از آنها پیشی بگیرید و چگونه می توانید به وضوح خود را از رقبا جدا کنید.

9. رضایت مشتری و تحقیقات وفاداری

تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری به شما نشان می دهد که چگونه می توانید مشتریان فعلی را برای خرید بیشتر بازگردانید و چه چیزی آنها را برای انجام این کار تشویق می کند (مانند برنامه های وفاداری، پاداش ها، خدمات قابل توجه مشتری). این تحقیق به شما کمک می‌کند تا مؤثرترین راه‌ها را برای افزایش لذت در بین مشتریان خود کشف کنید. اگر از سیستم CRM استفاده می‌کنید، ببینید آیا می‌توانید نظرسنجی‌های خودکار بازخورد مشتریان را برای کمک به این فرآیند ارسال کنید.

10. تحقیقات آگاهی از برند

تحقیقات آگاهی از برند به شما می گوید که مخاطبان هدف شما چه چیزهایی را از برند شما می دانند و می شناسند. این به شما در مورد طرز تفکر و نگرش مخاطبان در مورد کسب‌وکار شما میگوید

11. تحقیقات کمپین

تحقیقات کمپین مستلزم بررسی کمپین های گذشته و تجزیه و تحلیل موفقیت آنها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی است. این نیاز به آزمایش و تعمق در آنچه که به مخاطبان شما رسیده و طنین انداز شده است، دارد تا بتوانید آن عناصر را برای کمپین های آینده خود در ذهن داشته باشید و جنبه هایی مثبت آن را تقویت کنید.

 

تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

نحوه انجام تحقیقات بازار – مراحل و فازها

اکنون که در مورد دسته ها و انواع تحقیقات بازار می دانید، بیایید نحوه انجام تحقیقات بازار خود را مرور کنیم.

در اینجا نحوه انجام تحقیقات بازار به صورت گام به گام آورده شده است.

  1. پرسونای خریدار خود را تعریف کنید.
  2. یک گروه پرسونا را برای مشارکت شناسایی کنید.
  3. سوالات تحقیقی را برای شرکت کنندگان تحقیقات بازار خود آماده کنید.
  4. رقبای اصلی خود را فهرست کنید.
  5. یافته های خود را خلاصه کنید.

1. شخصیت خریدار خود را تعریف کنید.

قبل از اینکه به نحوه تصمیم گیری مشتریان در صنعت خود برای خرید بپردازید، ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند.

اینجاست که پرسونای خریدار شما به کار می آید. پرسونای خریدار – که گاهی به آن شخصیت های بازاریابی نیز گفته می شود – نمایش های تخیلی و کلی از مشتریان ایده آل شما هستند.

آنها به شما کمک می کنند تا مخاطبان خود را تجسم کنید، ارتباطات خود را ساده کنید و استراتژی خود را اطلاع رسانی کنید. برخی از ویژگی های کلیدی که باید مشتاق باشید در لیست ویژگیهای شخصیت خریدار خود قرار دهید عبارتند از:

  • سن
  • جنسیت
  • محل
  • عنوان(های) شغل
  • تعداد خانواده
  • درآمد
  • چالش های عمده

ایده این است که از پرسونا به عنوان دستورالعملی برای نحوه دسترسی موثر و یادگیری در مورد اعضای واقعی مخاطبین در صنعت خود استفاده کنید. همچنین، ممکن است متوجه شوید که کسب‌وکار شما به بیش از یک پرسونا خدمات می‌دهد – خیلی خوب! زمانی که در حال بهینه سازی و برنامه ریزی محتوا و کمپین های خود هستید، فقط باید در مورد یک پرسونای خاص فکر کنید.

2. یک گروه پرسونا را برای مشارکت شناسایی کنید.

اکنون که می دانید شخصیت های خریدار شما چه کسانی هستند، از این اطلاعات برای کمک به شناسایی گروهی برای مشارکت برای انجام تحقیقات بازار خود استفاده کنید – این باید نمونه ای نماینده از مشتریان هدف شما باشد تا بتوانید ویژگی ها، چالش ها، عادات خرید و مشکلات واقعی آنها را بهتر درک کنید.

گروهی که برای تعامل مشخص می‌کنید نیز باید از افرادی تشکیل شود که اخیراً خریدی انجام داده‌اند یا عمداً تصمیم به خرید ندارند. در اینجا دستورالعمل ها و نکات بیشتری وجود دارد که به شما کمک می کند شرکت کنندگان مناسب را برای تحقیق خود انتخاب کنید.

چگونه افراد مناسب برای مشارکت در تحقیقات بازار را شناسایی کنیم

وقتی انتخاب می کنید چه کسی را برای تحقیقات بازار خود درگیر کنید، با تمرکز بر افرادی شروع کنید که دارای ویژگی هایی هستند که با شخصیت خریدار شما مطابقت دارد. شما همچنین باید:

برای هر پرسونای خریدار 10 شرکت کننده را هدف بگیرید.

توصیه می‌کنیم روی یک پرسونا تمرکز کنید، اما اگر احساس می‌کنید لازم است در مورد چند پرسونا تحقیق کنید، حتماً یک گروه نمونه جداگانه برای هر یک انتخاب کنید.

افرادی را انتخاب کنید که اخیراً با شما تعامل داشته اند.

ترکیبی از شرکت کنندگان را جمع آوری کنید.

شما بایستی افرادی را انتخاب کنید که محصول شما را خریداری کرده اند، محصول رقیب را خریداری کرده اند و یا تصمیم گرفته اند که اصلا چیزی نخرند. در حالی که یافتن و جذب مشتریان شما آسان‌تر خواهد بود، اما دریافت اطلاعات از کسانی که مشتری نیستند (هنوز!) به شما کمک می‌کند دید متعادلی از بازار خود ایجاد کنید.

در اینجا جزئیات بیشتری در مورد نحوه انتخاب این ترکیب از شرکت کنندگان وجود دارد:

  • فهرستی از مشتریانی که اخیراً خرید کرده‌اند، تهیه کنید. همانطور که قبلاً ذکر کردیم، این معمولاً آسان‌ترین مجموعه خریداران برای جذب است. اگر از یک سیستم CRM با قابلیت تقسیم‌بندی فهرست استفاده می‌کنید، می‌توانید گزارشی از معاملاتی که در شش ماه گذشته بسته شده‌اند را تهیه کنید و آن را برای ویژگی‌هایی که به دنبال آن هستید فیلتر کنید. در غیر این صورت، می توانید با تیم فروش خود برای دریافت لیستی از حساب های مناسب ، همکاری کنید.
  • فهرستی از مشتریانی که در ارزیابی فعال بودند، اما خریدی انجام نداده اند، تهیه کنید. شما باید ترکیبی از خریدارانی داشته باشید که یا از یک رقیب خرید کرده اند یا تصمیم به خرید ندارند. باز هم، می توانید این لیست را از CRM خود یا از هر سیستمی که تیم فروش شما برای ردیابی معاملات استفاده می کند، دریافت کنید.
  • با شرکت کنندگان در شبکه های اجتماعی تماس بگیرید. سعی کنید با افرادی که شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند اما تصمیم گرفتند از شما خرید نکنند، ارتباط برقرار کنید،. این احتمال وجود دارد که برخی از آنها مایل باشند با شما صحبت کنند و به شما بگویند که چرا در نهایت تصمیم به خرید محصول شما نگرفتند.
  • از شبکه خود استفاده کنید این خبر را به همکاران، همکاران سابق و ارتباطات لینکدین برسانید که در حال انجام مطالعه هستید. حتی اگر ارتباطات مستقیم شما واجد شرایط نباشد، برخی از آنها احتمالاً یک همکار، دوست یا یکی از اعضای خانواده دارند که واجد شرایط هستند.
  • یک مشوق انتخاب کنید. زمان بسیار ارزشمند است، بنابراین باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به کسی انگیزه دهید که 30 تا 45 دقیقه برای شما و مطالعه شما صرف کند. با بودجه محدود؟ شما می توانید با دادن دسترسی انحصاری به محتوا به شرکت کنندگان به صورت رایگان پاداش دهید.
  1. سوالات تحقیقی را برای شرکت کنندگان تحقیقات بازار خود آماده کنید.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از مکالمات خود می برید این است که آماده باشید. شما همیشه باید یک راهنمای بحث ایجاد کنید – چه برای یک گروه متمرکز، نظرسنجی آنلاین یا یک مصاحبه تلفنی – تا مطمئن شوید که تمام سوالات مهم را پوشش می دهید و از زمان خود عاقلانه استفاده می کنید.

(توجه: قرار نیست این یک فیلمنامه باشد. بحث ها باید طبیعی و محاوره ای باشد، بنابراین ما شما را تشویق می کنیم که از نظم خارج شوید یا در مواردی که صلاح می دانید دوستانه رفتار کنید.)

راهنمای بحث شما باید در قالب طرح کلی، با تخصیص زمان و سؤالات باز برای هر بخش باشد.

صبر کنید، همه سوالات باز؟

بله – این یک قانون طلایی تحقیقات بازار است. شما هرگز نمی خواهید با پرسیدن سؤالات بله و خیر «مخاطب را رهبری کنید»، زیرا این شما را در معرض خطر انحراف ناخواسته افکار آنها با رهبری فرضیه خود قرار می دهد. پرسیدن سؤالات باز به شما کمک می کند از پاسخ های تک کلمه ای (که چندان برای شما مفید نیستند) اجتناب کنید.

نمونه طرح کلی یک نظرسنجی 30 دقیقه ای

در اینجا یک طرح کلی برای یک نظرسنجی 30 دقیقه ای برای یک خریدار B2B آورده شده است. می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان نقاط گفتگو برای یک مصاحبه حضوری، یا به‌عنوان سؤالاتی در یک نظرسنجی دیجیتالی که می‌توان با ابزارهایی مانند فرم‌سازهای آنلاین رایگان ایجاد کرد، استفاده کرد تا به‌عنوان یک نظرسنجی برای مشتریان هدف خود مدیریت کنید.

اطلاعات پس زمینه (5 دقیقه)

از خریدار بخواهید کمی اطلاعات پس زمینه (عنوان، مدت زمانی که در شرکت بوده و غیره) به شما بدهد. سپس، یک سوال سرگرم کننده/آسان بپرسید تا همه چیز را گرم کنید (اولین کنسرتی که شرکت کرده، رستوران مورد علاقه در شهر، آخرین تعطیلات و غیره).

به یاد داشته باشید، شما می خواهید خریداران خود را به روش های کاملاً مشخصی بشناسید. ممکن است بتوانید اطلاعات اولیه مانند سن، مکان و عنوان شغلی را از لیست مخاطبین خود به دست آورید، برخی از چالش های شخصی و حرفه ای وجود دارد که واقعاً فقط با پرسیدن می توانید یاد بگیرید.

در اینجا برخی از سوالات کلیدی دیگر برای پرسیدن از مخاطبان هدف وجود دارد:

  • نحوه ساختار تیم خود را شرح دهید.
  • در مورد مسئولیت های شغلی شخصی خود به من بگویید.
  • اهداف تیم چیست و چگونه آنها را اندازه گیری می کنید؟
  • بزرگترین چالش شما در سال گذشته چه بوده است؟

اکنون، تغییری را انجام دهید تا خرید یا تعامل خاصی را که آنها انجام داده‌اند و باعث شده است آنها را در مطالعه قرار دهید، تأیید کنید. سه مرحله بعدی سفر خریدار به طور خاص بر روی آن خرید متمرکز خواهد شد.

آگاهی (5 دقیقه)

در اینجا، می خواهید بفهمید که چگونه آنها ابتدا متوجه شدند که مشکلی دارند که باید حل شود، بدون اینکه بدانند آیا هنوز از برند شما اطلاع دارند یا نه.

  • به زمانی فکر کنید که برای اولین بار متوجه شدید که به یک [دسته محصول/سرویس را نام ببرید، اما نه به طور خاص] نیاز دارید. در آن زمان با چه چالش هایی روبرو بودید؟
  • از کجا می دانستید که چیزی در این دسته می تواند به شما کمک کند؟
  • چقدر با گزینه های مختلف موجود در بازار آشنا بودید؟

بررسی (10 دقیقه)

اکنون می‌خواهید در مورد چگونگی و محل تحقیق راه‌حل‌های بالقوه خریدار بسیار دقیق شوید. برای درخواست جزئیات بیشتر برنامه ریزی کنید .

  • اولین کاری که برای تحقیق در مورد راه حل های بالقوه انجام دادید چه بود؟ این منبع چقدر مفید بود؟
  • برای یافتن اطلاعات بیشتر کجا رفتید؟

اگر آنها به صورت ارگانیک مطرح نشدند، در مورد موتورهای جستجو، وب سایت های بازدید شده، افراد مورد مشاوره و غیره سوال کنید. در صورت لزوم با برخی از سوالات زیر بررسی کنید:

  • چگونه آن منبع را پیدا کردید؟
  • چگونه از وب سایت های فروشنده استفاده کردید؟
  • به طور خاص چه کلماتی را در گوگل جستجو کردید؟
  • چقدر مفید بود؟ چگونه می تواند بهتر باشد؟
  • چه کسی بیشترین (و کمترین) اطلاعات مفید را ارائه کرد؟ این چه شکلی بود؟
  • در مورد تجربیات خود با فروشندگان هر فروشنده به من بگویید.

تصمیم (10 دقیقه)

  • کدام یک از منابعی که در بالا توضیح دادید بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری شما داشته است؟
  • در صورت وجود، چه معیارهایی را برای مقایسه گزینه ها تعیین کردید؟
  • چه فروشندگانی به فهرست نهایی راه یافتند و هر کدام چه مزایا و معایبی داشتند؟
  • چه کس دیگری در تصمیم گیری نهایی نقش داشت؟ هر کدام از این افراد چه نقشی داشتند؟
  • چه عواملی در نهایت بر تصمیم خرید نهایی شما تأثیر گذاشت؟

بستن

در اینجا، می‌خواهید جمع بندی کنید و بفهمید چه چیزی می‌توانست برای خریدار بهتر باشد.

  • از آنها بپرسید که روند خرید ایده آل آنها چگونه خواهد بود. چه تفاوتی با آنچه آنها تجربه کرده اند دارد؟
  • برای سؤالات بیشتر در مورد آنها زمان بگذارید.
  • فراموش نکنید که از آنها برای وقت خود تشکر کنید و آدرس آنها را برای ارسال یادداشت تشکر یا پاداش دریافت کنید.
  1. رقبای اصلی خود را فهرست کنید.

رقبای اصلی خود را فهرست کنید – به خاطر داشته باشید که فهرست کردن رقباهمیشه به سادگی شرکت X در مقابل شرکت Y نیست.

گاهی اوقات، یک بخش از یک شرکت ممکن است با محصول یا خدمات اصلی شما رقابت کند، حتی اگر نام تجاری آن شرکت در زمینه دیگری فعالیت بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال، اپل به خاطر لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه خود شناخته شده است، اما Apple Music بر سر سرویس پخش موسیقی خود با Spotify رقابت می‌کند.

از نقطه نظر محتوا، ممکن است با یک وبلاگ، کانال یوتیوب یا انتشارات مشابه برای بازدیدکنندگان وب سایت ورودی رقابت کنید – حتی اگر محصولات آنها اصلاً با محصولات شما همپوشانی نداشته باشند.

و یک شرکت خمیردندان ممکن است با مجلاتی مانند Health.com در موضوعات خاص وبلاگ مرتبط با سلامت و بهداشت رقابت کند، حتی اگر مجلات در واقع محصولات مراقبت از دهان را به فروش نرسانند.

شناسایی رقبای صنعت

برای شناسایی رقبایی که محصولات یا خدمات آنها با شما همپوشانی دارد، مشخص کنید که کدام صنعت یا صنایع را دنبال می کنید. با استفاده از اصطلاحاتی مانند آموزش، ساخت و ساز، رسانه و سرگرمی، خدمات غذایی، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، خدمات مالی، مخابرات و کشاورزی، از سطح بالا شروع کنید.

این فهرست ادامه دارد، اما یک اصطلاح صنعتی را پیدا کنید که با آن شناسایی می‌شوید و از آن برای ایجاد فهرستی از شرکت‌هایی که به این صنعت نیز تعلق دارند، استفاده کنید. شما می توانید لیست خود را به روش های زیر بسازید:

  • محدوده صنعت خود را در G2 Crowd مرور کنید: در صنایع خاص، این بهترین قدم اول شما در تحقیقات بازار ثانویه است. G2 Crowd رتبه‌بندی‌های کاربران و داده‌های اجتماعی را جمع‌آوری می‌کند تا « محدوده ‌هایی» ایجاد کند، جایی که می‌توانید شرکت‌ها را به‌عنوان مدعی، رهبران، نیچ‌ها و عملکردهای بالا در صنایع مربوطه خود ببینید. G2 Crowd در محتوای دیجیتال، خدمات فناوری اطلاعات، منابع انسانی، تجارت الکترونیک و خدمات تجاری مرتبط تخصص دارد.
  • دانلود گزارش بازار: شرکت‌هایی مانند Forrester و Gartnerهر ساله پیش‌بینی‌های بازار آزاد و دروازه‌ای را برای فروشندگانی که در صنعت خود پیشرو هستند، ارائه می‌کنند. برای مثال، در وب‌سایت Forrester، می‌توانید «آخرین تحقیقات» را از نوار پیمایش انتخاب کنید و آخرین مطالب Forrester را با استفاده از معیارهای مختلف برای محدود کردن جستجوی خود مرور کنید. این گزارش ها دارایی های خوبی برای صرفه جویی زمانی هستند.
  • جستجو با استفاده از رسانه های اجتماعی: باور کنید یا نه، اگر از نوار جستجو به درستی استفاده کنید، شبکه های اجتماعی دایرکتوری های شرکتی عالی می سازند. برای مثال، در لینکدین، نوار جستجو را انتخاب کنید و نام صنعتی را که دنبال می کنید وارد کنید. سپس، در بخش «بیشتر»، «شرکت‌ها» را انتخاب کنید تا نتایج خود را فقط به کسب‌وکارهایی محدود کنید که شامل این صنعت یا اصطلاح صنعتی مشابه در پروفایل لینکدین خود هستند.

شناسایی رقبای محتوا

موتورهای جستجو بهترین دوستان شما در زمینه تحقیقات بازار ثانویه هستند. برای یافتن نشریات آنلاینی که با آنها رقابت می کنید، اصطلاح صنعتی فراگیر را که در بخش بالا شناسایی کردید، انتخاب کنید و تعداد انگشت شماری از اصطلاحات صنعتی خاص تر را که شرکت شما با آنها شناسایی می شود، ارائه دهید.

به عنوان مثال، یک کسب و کار کیترینگ ممکن است به طور کلی یک شرکت “خدمات غذایی” باشد، اما خود را فروشنده ای در “کترینگ رویدادها”، “کترینگ کیک”، “کالاهای پخته شده” و موارد دیگر نیز بداند.

هنگامی که این لیست را دارید، موارد زیر را انجام دهید:

گوگل کنید: وب سایت هایی که هنگام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با شرکت شما در گوگل در صفحه نتایج ، نمایش داده میشود بسیار با ارزش هستند. ممکن است ترکیبی از توسعه دهندگان محصول، وبلاگ ها، مجلات و موارد دیگر را در بین آنها بیابید.

نتایج جستجوی خود را با پرسونای خریدار خود مقایسه کنید: پرسونای خریدار را که در مرحله تحقیقات اولیه، در ابتدای این مقاله ایجاد کردید، به خاطر دارید؟ از آن استفاده کنید تا بررسی کنید نشریه ای که از طریق Google پیدا کرده اید چقدر می تواند ترافیک وب سایت را از شما بدزدد. اگر محتوایی که این وب‌سایت منتشر می‌کند به نظر می‌رسد همان چیزی است که شخصیت خریدار شما می‌خواهد ببیند، یک رقیب بالقوه است و باید به لیست رقبای شما اضافه شود.

پس از یک سری جستجوهای مشابه در گوگل برای کلمات کلیدی شناسایی شده، به دنبال وب سایتهایی باشید که  در نتایج جستجو تکرار شده است.

دو یا سه صفحه نتیجه اول را برای هر جستجویی که انجام دادید بررسی کنید. این وب‌سایت‌ها به‌خاطر محتوایی که در صنعت شما ایجاد می‌کنند، به وضوح مورد احترام هستند، و باید در هنگام ساختن کتابخانه‌ای از فیلم‌ها، گزارش‌ها، صفحات وب و پست‌های وبلاگ خود، با دقت بررسی شوند.

5. یافته های خود را خلاصه کنید.

آیا احساس می کنید درمیان یادداشت هایی که نوشته اید، غرق شده اید؟ پیشنهاد می کنیم به دنبال تم ها و قالبهای رایجی باشید که به شما کمک می کند داستانی را تعریف کنید و لیستی از اکشن ها ایجاد کنید.

برای آسان‌تر کردن فرآیند، سعی کنید از نرم‌افزار ارائه مورد علاقه خود برای تهیه گزارش استفاده کنید، زیرا اضافه کردن نقل قول، نمودار یا المانهای بصری را آسان می‌کند.

به راحتی می توانید استعداد خود را بکار بندید، اما طرح کلی زیر به شما کمک می کند خلاصه ای واضح بسازید:

  • زمینه: اهداف شما و چرایی انجام این مطالعه.
  • شرکت کنندگان: با چه کسی صحبت کردید. جدولها گزینه خوبی میتواند باشند، بنابراین می توانید گروه ها را بر اساس پرسونا و مشتری / مشتری بالقوه تقسیم کنید.
  • خلاصه اجرایی: جالب ترین چیزهایی که یاد گرفتید چه بود؟ در مورد آن چه برنامه ای دارید؟
  • آگاهی: محرک های رایجی را که باعث می شود فرد وارد ارزیابی شود را توصیف کنید. (نقل قول ها می توانند بسیار قدرتمند باشند.)
  • توجه: موضوعات اصلی را که کشف کردید، و همچنین منابع دقیقی را که خریداران هنگام ارزیابی خود استفاده می کنند، ارائه دهید.
  • تصمیم‌گیری: با گنجاندن افراد در مرکز تاثیرگذاری و ویژگیهای محصول یا اطلاعاتی که می‌تواند باعث ایجاد یا شکست معامله شود، تصویری از نحوه واقعی تصمیم‌گیری را ترسیم کنید.
  • برنامه اقدام: تجزیه و تحلیل شما احتمالاً چند کمپین را نشان می دهد که می توانید برای نشان دادن نام تجاری خود بطور مؤثری اجرا کنید. فهرست اولویت‌ها، جدول زمانی و تأثیری که بر کسب‌وکارتان خواهد داشت را ، ارائه دهید.

در آخر، بیایید منبعی را مرور کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا همه چیزهایی را که اخیراً در مورد آن بحث کردیم به روشی ساده و در عین حال مؤثر جمع‌آوری کنید

تحقیقات بازار: راهنمای کامل Market Research

قالب یا تمپلیت گزارش تحقیقات بازار

در یک قالب تحقیقات بازار، تعداد زیادی از اطلاعات حیاتی برای موفقیت کسب و کار شما وجود دارد. بیایید نگاهی بیندازیم به این که این عناصر مختلف چیست.

 

1. قالب یا تمپلیت تجزیه و تحلیل پنج نیرو

از مدل پنج نیروی پورتر برای درک یک صنعت با تجزیه و تحلیل پنج معیار مختلف و میزان قدرت، تهدید یا رقابت در هر حوزه استفاده کنید – در اینجا پنج معیار آورده شده است:

  1. جنگ رقابتی
  2. تهدید تازه واردها
  3. تهدید جایگزینها
  4. قدرت خریدار
  5. قدرت تامین کننده

2. قالب یا تمپلیت تحلیل SWOT

 تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها) به نقاط قوت و ضعف داخلی شما و فرصت ها و تهدیدهای خارجی شما در بازار می پردازد.

3. قالب یا تمپلیت بررسی بازار Market Survey Template

هم بررسی بازار و هم گروه‌های متمرکز (که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت) به شما کمک می‌کنند اطلاعات مهمی در مورد شخصیت‌های خریدار، مخاطبان هدف، مشتریان فعلی، بازار، رقابت و موارد دیگر (مانند تقاضا برای محصول یا خدمات شما، قیمت‌های بالقوه، برداشت از برند شما و غیره) کشف کنید.

نظرسنجی ها باید شامل انواع مختلفی از سوالات مانند چند گزینه ای، رتبه بندی و پاسخ های باز باشد. برای صرفه جویی در وقت و نتیجه گیری آسان تر، سؤالات کمی و کوتاه بپرسید.

در اینجا چند دسته از سؤالاتی وجود دارد که باید از طریق نظرسنجی بپرسید:

  • سوالات دموگرافیک
  • سوالات تجاری
  • سوالات رقبا
  • سوالات صنعت
  • سوالات برند
  • سوالات محصول

4. قالب یا تمپلیت گروه متمرکز

گروه های متمرکز فرصتی برای جمع آوری داده های عمیق و کیفی از مشتریان واقعی یا اعضای مخاطب هدف شما هستند. شما باید از شرکت کنندگان در گروه متمرکز خود سوالات باز بپرسید. در حین انجام این کار، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای تعداد سؤالاتی که می‌پرسید محدودیتی تعیین کنید (همه آنها باز هستند).
  • نمونه اولیه یا نمایشی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهید.
  • از شرکت کنندگان بپرسید که در مورد قیمت شما چه احساسی دارند.
  • از شرکت کنندگان در مورد رقابت خود بپرسید.
  • در پایان جلسه برای نظرات، سؤالات یا نگرانی های نهایی به شرکت کنندگان وقت بدهید.
تیم بازاریابی و فروش فورال

نتیجه گیری

برای انجام تحقیقات بازار خود می توانید از متخصصین تیم بازاریابی و فروش فورال کمک بگیرید. آنها این کار را با بهترین کیفیت برای شما انجام میدهند.

در تیم بازاریابی و فروش فورال، ما در بازاریابی و تبلیغات زندگی می کنیم و نفس می کشیم. بازاریابی در DNA ما هست! ما در جذب کاربران به وب سایت های مشتری یا صفحات فرود از طریق تاکتیکهای بازاریابی متخصص هستیم. ما هر پروژه جدیدی را که به دست می آوریم تجزیه و تحلیل می کنیم. اگر ما آن را قابل اجرا بدانیم، می توانیم نتایج خاصی را مطابق با اهداف مشتری تضمین کنیم. این چیزی است که ما را به یک آژانس بازاریابی حرفه ای تبدیل می کند. مشتریان ما فقط زمانی پرداخت می کنند که نتایج حاصل شوند!

دریافت مشاوره برای تحقیقات بازار 09125358439

دریافت مشاوره برای قیمت گذاری محصولات 09125358439

شرایط برگزاری دوره:

مدت زمان آموزش: ۱۴ ساعت

تاریخ شروع دوره: هفته آخر شهریور ماه

هزینه دوره: 1290000 تومان

هزینه با تخفیف: 900000 تومان

مکان برگزاری: اصفهان، خیابان ۲۲ بهمن، مجموعه اداری غدیر، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، آژانس دیجیتال مارکتینگ DMplus

برای اشتراک اطلاعات و تعاملات، گروه واتساپی دارد.

ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان

امروزه اینستاگرام به یک محل خوب برای کسب درآمد تبدیل شده است و کسانی که اطلاعات به روزی در زمینه تکنولوژی دارند، به راحتی می‌توانند از این روش کسب درآمد از اینستاگرام، استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، بیشتر کسب و کارهای اینستاگرامی یا پیج‌های بلاگری به دنبال پیشرفت در اینستاگرام هستند ولی راه و روش آن را بلد نبوده و یا زمان کافی برای حضور در اینستاگرام ندارند. خب از آنجایی که مدیریت پیج اینستاگرامی یک کار تخصصی است، بنابراین اغلب کسب و کارها به دنبال یک متخصص در زمینه اینستاگرام هستند که عموما با اسم ادمین اینستاگرام شناخته می‌شود. امروزه بسیاری از افراد دوست دارند تا در این زمینه فعالیت کنند و به درآمد برسند؛ بنابراین این سوال برایشان پیش می‌آید که چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟

_ با آموزش از یک متخصص باتجربه، به گونه‌ای که هم تخصص را فراگیرید هم درگیر آزمون و خطاهای تجربی نشوید.

توجه داشته باشید که مسیر شما برای کسب درآمد از شغل ادمینی، از آموزش می‌گذرد.

ادمین اینستاگرام؛ یک شغل پردرآمد و آسان

امروزه اینستاگرام به یک محل خوب برای کسب درآمد تبدیل شده است و کسانی که اطلاعات به روزی در زمینه تکنولوژی دارند، به راحتی می‌توانند از این روش کسب درآمد از اینستاگرام، استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، بیشتر کسب و کارهای اینستاگرامی یا پیج‌های بلاگری به دنبال پیشرفت در اینستاگرام هستند ولی راه و روش آن را بلد نبوده و یا زمان کافی برای حضور در اینستاگرام ندارند. خب از آنجایی که مدیریت پیج اینستاگرامی یک کار تخصصی است، بنابراین اغلب کسب و کارها به دنبال یک متخصص در زمینه اینستاگرام هستند که عموما با اسم ادمین اینستاگرام شناخته می‌شود. امروزه بسیاری از افراد دوست دارند تا در این زمینه فعالیت کنند و به درآمد برسند؛ بنابراین این سوال برایشان پیش می‌آید که چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟

_ با آموزش از یک متخصص باتجربه، به گونه‌ای که هم تخصص را فراگیرید هم درگیر آزمون و خطاهای تجربی نشوید.

توجه داشته باشید که مسیر شما برای کسب درآمد از شغل ادمینی، از آموزش می‌گذرد.

جهت مشاوره در خصوص تحقیقات بازار، فرم زیر را تکمیل فرمایید:

جهت دریافت مشاوره برای تحقیقات بازار خود، لطفا فرم زیر را تکمیل فرمایید:

#
امروز دیجیتالی بخندツ
هرگز
بعدا یادآوری کن
نه ممنون